Dårlig indendørs luftkvalitet, kan ikke alene forringe elevers overordnede præstationer og evne til at koncentrere sig betragteligt, det kan også føre til øget fravær som følge af sygdom. Tilstrækkelig ventilation er derfor nødvendig, når man vil designe klasseværelser, hvor elever skal trives.
Dårlig indendørs luftkvalitet påvirker ikke blot elevers evne til at koncentrere sig i klasseværelset. Det kan også skade deres overordnede helbred.
I følge US Environmental Protection Agency (EPA) lider næsten 1 ud af 13 børn i skolealderen i USA af astma, som er den vigtigste årsag til skolefravær som følge af kronisk sygdom¹.
Børns fysiske udvikling er mere påvirket af skadelige miljømæssige påvirkninger end voksnes er. I forhold til deres kropsvægt trækker børn vejret mere, spiser mere og drikker mere, end voksne gør. Alene dette gør luftkvaliteten i skolerne til et område, der giver anledning til særlig bekymring.
Det er alarmerende, når studier, der også er foretaget af EPA, peger på, at niveauet for indendørs forurening kan være to til fem gange højere end udenfor - i særlige tilfælde endda helt op til 100 gange højere.
Manglende eller utilstrækkelig ventilation fører til øget forurening, og det er et særligt problem i klasseværelser, hvor børn har adgang til mindre volumen per person på grund af mange elever i hver klasse. Flere undersøgelser viser tydelig evidens for en sammenhæng mellem elevers præstationer og øget ventilation af klasseværelset. Litteraturgennemgang af børn og indlæringsevne ², viser at man kan forbedre børns præstation i test, fra et par procent og helt op til 15%, hvis man har et luftskifte, der ofte er højere end, hvad der typisk er i et klasseværelse.
I nyere forskning³ foretog man en intervention for at forbedre omfanget af ventilation i 16 klasseværelser. Resultaterne for arbejde ved computer, udført af mere end 200 elever, viste betydeligt hurtigere og mere præcis respons på beslutningsevne, visuel hukommelse og genkendelse af ord ved øget ventilation.